söndag 3 april 2011

Odlingslådor mm

Idag kom vi ut i trädgården ett tag. Härligt!
Jag har börjat ta bort gräsmattan där odlingslådorna ska vara. Det tar lite extra tid eftersom jag återanvänder gräsmattebitarna till att lägga igen en stor rabatt som vi inte vill ha. Gärna rabatter men inte just den och framför allt inte just där. Så jag gräver upp gräsmattebitar och placerar ut dem i den gamla rabatten. Och där fick jag städa bort vintern först.  Två av fyra lådor kom på plats idag. Nu ska det dit markväv och så ska jorden fyllas i. Det blir en blandning av kompostjord och kogödsel på påse. Men lilltjejen vaknade i vagnen och sambon skulle laga middag så jag fick avbryta.
Så här långt kom jag i alla fall idag (missade att ta en "före"-bild).
Medan jag grävde så började sambon rensa i rabarberhörnan. Rabarbern växer intill en syrénhäck och syrénerna skjuter en massa rotskott, mitt i rabarbisarna :-( Hallon växer precis bredvid och de skulle också rensas lite. Precis som blåbären så är de tämligen oskötta och därmed glesa och taniga. Hoppas att lite omvårdnad ska göra susen. I samma hörna växer även jordärtskockor som vi inte skördade i höstas. Men de var fortfarande fina så smbon fick ihop en liten hög (tyvärr har jag glömt att fota dem). Det syns inte så mycket på bilden men jag som vet hur det såg ut innan ser att det har hänt en del. En närbild på rabarbisarna får ni också.
Lite frösådd inomhus har jag också hunnit med... Blomsterkörvel, rosenskära, solrosor (två sorter), blomman för dagen (två sorter), fänkål och pumpa. Och så har jag lagt luktärtsfrön i blöt. Fänkålen hamnde i en vindruvsplastask. Jag såg ett tips om att använda dessa som små miniväxthus, så himla fiffigt :-)


Ha det gott!

Inga kommentarer: